TSUE orzeka w sprawie „Dieselgate”

TSUE orzeka w sprawie „Dieselgate”
 

Najnowszy wyrok w sprawie afery „Dieselgate” wydany przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia z 9 lipca 2020 r. w/s Verein für Konsumenteninformation vs. Volkswagen AG (C‑343/19) przyznaje nabywcom pojazdów marki Volkswagen, SEAT, Audi i Skoda prawo do pozywania koncernu przed sądami w krajach ich zamieszkania.

U podstawy afery nazwanej później „Dieselgate” legło zachowanie grupy Volkswagena, polegające na zamontowaniu w pojazdach jednostek sterujących tj. programów wykrywających testy emisji spalin. Najpierw Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych a następnie organy Komisji Europejskiej przeprowadziły badania, które doprowadziły do ustalenia, że rzeczywisty poziom emisji NOx (tlenek azotu) był wielokrotnie wyższy. Koncern przyznał, że sprawa dotyczy pojazdów marki Volkswagen, SEAT, Audi i Skoda.

W ocenie ekspertów skutkuje to uznaniem za nieważne świadectwa homologacji oraz certyfikatów zgodności, na podstawie których pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na terenie Polski.

Podstawą do zgłaszania roszczeń jest żądanie z rękojmi za wadę fizyczną pojazdu i związane z zarzutem wobec Volkswagena, iż możliwości techniczne, o których zapewniał w rzeczywistości są nieprawdziwe. W konsekwencji zakupiony towar (samochód) ma wady wpływające na jego wartość rynkową. Nie można utożsamiać roszczenia z kwotą, którą należałoby przeznaczyć na naprawę (wymianę) podzespołów, ale konieczne jest ustalenie kwoty, o którą właściciel pojazdu może obniżyć jego wartość.

Dodatkowo działania koncernu polegały również na wprowadzeniu w błąd nabywców a zatem stanowiły nieuczciwą praktykę rynkową.       

Dostępna lista silników z wadliwym oprogramowaniem:
Silnik       Moc silnika              Oznaczenie              Dane techniczne
1.2 TDI CR     75 KM (55 kW)                   CFWA             1199 cm3, R3, 12V, DOHC, common rail, turbosprężarka
1.6 TDI CR     75 KM (55 kW)                   CAYA              1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
1.6 TDI CR     90 KM (66 kW)                   CAYB              1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
1.6 TDI CR     105 KM (77 kW)                CAYC              1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR     110 KM (81 kW)                CBDC, CFHA, CFHF             1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR     120 KM (88 kW)                CAGC             1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR     140 KM (103 kW)              CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA   1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR     143 KM (105 kW)              CAGA             1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR     170 KM (125 kW)              CBBB, CFJA, CFGB, CEGA, CAHA              1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR     177 KM (130 kW)              CGLC              1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR     180 KM (132 kW)              CFCA              1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, dwie turbosprężarki
2009–2015 Audi A3 2.0 L TDI
2009–2015 VW Beetle 2.0 L TDI
2009–2015 Beetle Convertible 2.0 L TDI
2009–2015 VW Golf 2.0 L TDI
2015 VW Golf Sportwagen 2.0 L TDI
2009–2015 VW Jetta 2.0 L TDI
2009–2014 Jetta Sportwagen 2.0 L TDI
2012–2015 VW Passat 2.0 L TDI.
 

W praktyce są to wszystkie auta marek Volkswagen, Audi, SEAT i Skoda wyprodukowane w latach 2009 – 2014 oraz część aut z 2008 r. i 2015 r. wyposażone w silnik 1,2, 1,6 i 2,0 TDI, w tym m.in. Volkswagen: Polo, Beetle, Golf, Jetta, Passat, CC, Scirocco, Eos, Tiguan, Amarok, Touran, Sharan, Transporter, Caddy; Audi: A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT; Skoda: Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Yeti; SEAT: Ibiza, Alhambra, Altea, Exeo, Leon, Toledo.

Aby sprawdzić, czy pojazd posiada wadliwe oprogramowanie należy zweryfikować to  poprzez podanie nr VIN na stronach internetowych producentów.


Audi:
http://microsites.audi.com/servicecampaigns/pl-pl/index.html
Skoda:

http://skoda-recallactions.skoda-auto.com/pl-pl?s=W&cd=0
Seat:

https://www.seat.pl/serwis/silniki-diesel.html
Volkswagen:

https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/serwis/akcje-przywolawcze/informacje-dotyczace-silnikow-wysokopreznych-ea189.html
 

Wysokość roszczeń nabywców tych pojazdów szacowana jest na kwotę od około 5.500 tys. zł do nawet 26.000 zł w zależności od rodzaju samochodu. Średnia wartość roszczeń przyznanych w drodze ugody zawartej w Niemczech wniosła około 13.000 zł, natomiast w Czechach roszczenia pozwu zbiorowego są jeszcze wyższe.

Przypomnieć należy, że decyzją z dnia 14.10.2014 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę Volkswagen Group Polska karę finansową w wysokości 120 mln zł.
Informacja UOKiK:
https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16126
Decyzja Prezesa UOKiK:
https://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=24125

W związku z ostatnim orzeczeniem TSUE oraz decyzją UOKiK, Kancelaria będzie przyjmować zlecenia spraw do dalszej weryfikacji. W przypadku zgromadzenia odpowiedniej ilości roszczeń właścicieli pojazdów marki Volkswagen, SEAT, Audi i Skoda postępowanie zostanie rozpoczęte. Celem weryfikacji Państwa roszczeń przeciwko dealerom ww. pojazdów zapraszamy do kontaktu z Kancelarią za pośrednictwem skrzynki e-mail: biuro (@) basiewiczkasprzyk.pl lub telefonicznie.

 

 

Zobacz także